tisdag 21 augusti 2012

Summer Joy

Soundtrack: vadsomhelst med Trailer Trash Tracys

Nu när vi har en fast punkt i Lofsdalen är det dags att skiljas från vårt sommarnöje sedan 2009 - vår CombiCamp Country årsmodell 2009.

Oskarshamn 2011


Vi har hunnit vara ca 20 - 25 dagar per sommar i vagnen och hunnit resa både genom Sverige och Europa, men allt har ju sin tid, och nu är det tid för oss att göra annat.

Varför blev det en CombiCamp för oss i stället för en husvagn? Egentligen var det två orsaker, dels ville vi ha en lätt vagn (som vi kunde köra fort, långt och ekonomiskt med ....), dels ville jag ha med fyra cyklar på våra semestrar.

Vid flera tillfällen när vi varit nere i Europa hade jag sett danska och holländska bilar med olika typer av tältvagn efter bilen, och inte så sällan har jag blivit omkörd av dom. Intresset var väckt.

På våren 2009 köpte vi alltså en ny Combi Camp Country, med stora hjul, stora elcentralen, frontbox, rinnande vatten, kyl och gasspis. Vi köpte också annexet som ger grabbarna 'eget rum'. Totalt blir det ca. 27 kvm boyta, vilket motsvarar en husvagn modell större med förtält.

Här poserar /E & /A framför tältet på vår första resa som gick till Legoland. Annexet syns till höger om ingången.

Legoland 2009


Blev det som jag tänkt?

Vagnen väger (tom) 450 kg och är väldigt lättdragen, vi har aldrig behövt anpassa rutten för att vi har haft vagnen med oss, vi har kunnat välja t.ex. serpentinvägar i Alperna och åka över passen i stället för att köra genom tunnlarna - på bilden nedan vid Gotthard passet 2010.

Den är lätt att dra även för att den är byggd på AL-KO chassi, samma chassi leverantör som vissa kända svenska husvagnstillverkare lär använda - så köregenskaperna är trygga.

Gotthardt passet 2010

En bonus som jag upptäckt är att ekipaget går som släpvagn på färjor mellan Sverige, Danmark, Tyskland och Finland. Det blir många sköna tusenlappar sparade jämfört med husvagn som är både längre och högre och kostar i vissa fall upp till 4 gånger mera.

Lägst bränsleförbrukning har jag haft med en Passat 4M DSG diesel under en Sverige semester - under 0,8/mil under hela semestern. Mest förbrukning har jag haft med S80 2,5 FT (250 hk) på en Italien resa, där vi kom upp i närmare 1,1 mil. Den resan hade jag mycket högre snittfart och Alperna gjorde sitt. Jag hade samma takbox på båda resorna.

På originalräcket (på locket/golvet) har jag monterat fyra Thule cykelställningar med lås, jag har dessutom låst cyklarna till varandra med vanliga cykellås och cyklarna (trots att dom är ganska värdefulla) har fått vara ifred under alla resor.

Värtahamnen 2012

Vagnen är rymlig att bo i. Nedan syns 'vårt sovrum', en fullstor dubbelsäng med 265 liters förvaring under sängen. Där packar vi två bord, sex stolar och en väldans massa annat.

Kuusamo, Finland 2012

Köket som syns nedan är välplanerat med diskho och vattenkran närmast, sen en tre-lågig gasspis och längre bort ett Dometic 36 liters kylskåp som går på både gas, 230/12V. Det finns sex utdragbara lådor och extra förvaring under diskhon. Vi får med allt vi behöver och en hel del till faktiskt - jag åker t.ex. aldrig utan minst två grillar =)

Legoland, 2009

Nedan en bild av annexet där grabbarna sover. Vi brukar ha en tjock 120 cm bred luftmadrass med en tunn bäddmadrass. Vi sätter nästan alltid upp annexet (det är så pass smidigt) men dom gånger vi inte har gjort det så har grabbarnas madrass gott om utrymme på locket/golvet som syn i nederkant på ovan bild. Där syns också den matta som är formsydd för utrymmet.

Legoland, 2009

Här en sämre bild inifrån vagnen som visar annexet med innertält

Legoland, 2009

Tältduken är gjord i rejäl bommul som vi har tvättat och impregnerat två gånger (2009/2010 och 2011/2012), allt för att den skall vara som ny.

Bommul lär nog vara det behagligaste materialet som finns att sova under när det är varmt. Sovutrymmerna har dessutom ett tunt innertält i bommul - Summa summarum, det är kanonklimat att sova i vid normalt sommarväder.

Vi har också varit ute när det är kallt, men har då använt en liten termostatstyrd kupévärmare under natten. På bilden nedan syns också ventilationslösningen vid fönstren i 'sovrummet'. På dom två översta bilderna syns ventilationen stängd/öppen på annexet

Legoland, 2009

Det är svårt att förklara hur stora utrymmen man har, men oftast hålls festen i vårt tält..... 

Här är vi alltså fyra vuxna och fyra barn runt två bord en kväll när det regnade. Vi har alltid båda borden uppställda, det känns inte som om det finns något behov av att hushålla på utrymmet.

Som ni ser så använder vi en billig pressening som markduk. Mindre smuts, mindre städa - det är ju trots allt semester

Nära Loftahammar, 2010

Vi har alltså el i vagnen och brukar hänga upp en liten lampa på kvällarna - mysigt.

Nära Loftahammar, 2010


Jag är lite imponerad av konstruktörens uppfinningsrikedom. Han har väl haft några decennier på sig att förfina produkten men ändå tycker jag om vagnens flexibilitet. Nedan tre bilder på olika sätt vi använder 'förtältet' - halvöppet på en camping med grannar tvärsöver.
Legoland, 2009

Helt öppet ut vid sista sanddynen på Sudersand, Fårö. Just det, den lätta vagnen gjorde att jag kunde ta platsen längst ut mot stranden, där ett antal bilar före mig kört fast =)

Fårö, 2011


Sist en bild där vi använder enbart en sida av förtältet, mot genomfarten, men öppet mot skogen

Alsace, 2010

Ja, ni som kommit in på denna sida via Blocket och läst ända hit lär ju ha ett visst intresse.

Den stora frågan återstår =) Hur öppnar man och hur packar man ?
Kolla på http://www.youtube.com/watch?v=x4TgP12IvLA så ser ni hela instruktionsvideon.

Var inte rädd att kontakta mig på bellothewhippet@gmail.com om ni har frågor

/t

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar