söndag 19 juni 2011

Gott o Blandat

/S föräldrar är på besök.

Bello har visat sig från sin bästa sida och tagit väl hand om svärfar



När svärfar tagit sig en tupplur så har Bello sett till att han har det varmt och skönt



Är inte helt säker på att jag vet vem som uppskattar sällskapet mest, svärfar eller Bello.  Bello kanske önskar att fler i släkten tog sig tid till en tupplur nån gång ibland.

Vanligtvis så är det full fart - och det gillas ju också. Bland alla bilder som är mer eller mindre suddiga så har /E här lyckats fånga /A och Bello i en bråkdels sekunds stillhet.


/E har börjat experimentera med kameran och har tagit några fina bilder på gårdens blommor. Jasminen och alla rosor är på gång så vi lär få återkomma i ämnet




/A passar på och bygger koja med mormor och morfar.


Till sist så har jag ju tänkt skriva nån gång om mitt intresse för mat också.

Jag har äntligen, efter många misslyckade försök, lyckats grilla perfekt kött.

Jag har efter många års misslyckade försökt gett upp brikettgrillen och gått över till gasol - för att bättre kunna kontrollera temperaturen. Så nu när jag äntligen lyckades tänkte jag berätta hur.

Först  bra råvaror - jag köper allt kött från /R i Österskärs lanthandel. Han vet vad jag vill ha, idag blev det en  rejält mörad biff.

Alla som känner mig vet att jag har en förkärlek för Austin,TX - bl.a. för att det är där jag har ätit de bäst tillredda kötträtterna -t.ex. County Line för ribbs, och Ruth's Chris på 6th Street för en stek. Som allt annat i TX så skall det vara rejält - så också köttet. I en kokbok jag har som beskriver hur man tillreder kött så börjar deras 'tjocklek' på kött med 1 inch - ungefär 2.5 cm.

Sagt och gjort, /R fick skära upp 2,5 cm tjocka skivor. Eftersom vi var 6 personer så räckte 3 skivor som jag sen delade, det blev knappt 200g kött per person. Ofta har jag försökt grilla bra kött utan annat än salt och peppar, men idag så testade jag en marinad.

2 klyftor finhackad vitlök
2 msk Worcestershire sås
2 msk balsam vinäger
lite färskmald svart peppar
2 tsk Dijon senap
2 msk Soja sås (jag använde en med låg salthalt men nästa gång blir det med hög salthalt)
2 msk olivolja

Jag lät köttet ligga i rumstemperatur ca 2 timmar i marinaden

I grillen la jag BBQr's Delight rökbox med äppel 'pellets', värmde upp den till 300C för att få igång röken och sänkte sen till 250C. Jag lade på köttet och siktade på ca 2 minuter per mönstersida ....

Mönstersida? - Jag vet inte vad det heter men jag kan förklara. För att få till rutmönstret så behöver man ju lägga på köttet och låta det ligga ca 2 minuter, sen vända det 90 grader för att få korsliggande ränder från grillgallret. Sen vänder man på biffen och upprepar proceduren - alltså totalt drygt 8 minuter.

Under tiden så gjorde /S en god sås

Börja med att blanda

1 dl vispgrädde
1/2 dl torr sherry
2 msk soyasås (låg salthalt !)
1 msk sesam olja
1/2 tsk apelsinskal (bara det yttersta lagret, inget vitt)
1/2 tsk stark Thai chili sås

Fräs skivade champinjoner i:
Smör
1 msk färskriven ingefära

När dom mjuknat, häll ner såsen över svampen. Låt koka ihop, ca 5 minuter.




gott gottigott gott

När jag putsade köttet så blev det ju en del fett och lite senor över som Bello fick - han var nog lika nöjd som jag med middagen idag

/t

3 kommentarer:

  1. Nu blev ja hungrig! Så du säger att en gasolgril är bra? vi har funderat lite på en.

    SvaraRadera
  2. mums, vad smaskigt det ska bli till att prova - härligt att se att Bello sköter sig som huvudvärmare också :-)

    SvaraRadera
  3. Svårt att säga om en gasolgrill är bättre än kolgrill, men jag tycker att det är lättare att styra värmen i alla fall

    SvaraRadera