torsdag 2 juni 2011

Lean, mean speedmachine

Bello växer snabbt.

Försökte väga och mäta honom igår och kom fram till 38 cm över manken och 6.5 kg ungefär.

En sak jag tyckte var svårt att hitta på webben var kostnader relaterade till hunden, så jag tänkte skriva  vartefter om de utgifter vi får - kanske nån annan har nytta av detta framöver.

Igår fick vi priset för första årets försäkring (rabatterat via kennelklubben) - 2165 SEK / år
Sen har vi avmaskat honom och det kostade 46 SEK.
Vi har ett hundpass, där vaccinationer skall registreras så att man kan ta honom utomlands - det kostar 500 SEK.


Som jag tidigare skrivit så verkar han växa upp till en, överlag, lugn Whippet, men han sprätter till ungefär en gång om dagen då det gäller för oss att vara alerta och erbjuda någon slags aktivitet.

Annars får vi denna min - "jag har tråkigt, jag vill bråka!"



/S såg Bello, en av de varma dagarna i veckan, reglera värmen genom att flytta sig närmre eller längre ifrån kontorets öppna balkongdörr. Till sist hittade Bello rätt temperatur, med huvudet inne och kroppen ute på balkongen.



Men dagtid ligger Bello mest och sover, i väntan på att /E och /A skall komma hem från skolan. Bello är väldigt tillgiven när nån i familjen kommer hem. Vi försöker att inte göra någon stor sak varken av att vi går eller kommer, men Bello gillar verkligen när nån kommer hem, och bäst av allt gillar han när man går ut på gården lägger sig ner på rygg och han får hoppa runt ansikten en stund tills han lägger sig ner, tätt intill.







Bello börjar bli riktigt snygg


eller hur ?


Med riktiga Whippetöron




Vi gick ner till kanalen för att /E och /A skulle få testa sina radiostyrda båtar. En promenad längs en för Bello mycket spännande väg, med massor av lukter, bilar och andra hundar. Som jag tidigare skrivit så har /E klickertränat 'sitt' med Bello, och igår började jag testa använda detta vid möte med andra hundar. Först försöker jag få kontakt med 'Bello' och när jag märker att han släppte koncentrationen på den andra hunden för ett ögonblick, så sa jag 'sitt' - och det har faktiskt funkat flera gånger, bl.a. idag när vi mötte Tina the Whippet.



Han är redan väldigt klicker medveten och i motsats till första veckorna gillar han nu när jag tar fram koppel, klicker och 'godispåse' - han blir fokuserad och vet att det är träningsdags. Det vi har fått lära oss är att inte sätta igång träningen innan han har gjort #2 - först då är han beredd att träna.

LEAN


MEAN


SPEED


MACHNE



/t

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar