fredag 16 december 2011

Vi mötte ett rådjur

... tyvärr stod jag bara och tittade och fick inte upp kameran i tid.

Bello reagerade, han stelnade till, och när rådjuret stack iväg så stod han villrådig och tittade på mig och efter rådjuret. Bello sprang inte efter, vilket jag är glad för, men när rådjuret försvunnit var han snabb att hitta spåret, men visste inte riktigt vad han skulle göra. Han fick nosa runt en stund - jag trodde inte jag skulle ha någon chans att kalla in honom just då - det var en annan Whippet än vår lilla soffpotatis som jag såg just då - hela han darrade.

Det fick mig att fundera lite över jakten som vinthundar ju är uppfödda för. Jag vet ju att whippet tar kaniner, Slougi jagar kanin och ökengasell osv. Men så hittade jag att Azawak's har tränats för att ta vildsvin !! Och sen hittade jag följande film från 1910 med Borzoi som dödar varg.....



Och som förklaring fungerar denna text från Wiki om vargjakt i Ryssland med Borzoi. En ganska träffsäker beskrivning av vad man ser på filmen. Hundar av blodhundstyp stöter fram vargen, ryttare väntar med 3 Borzoi och släpper vinthundarna när dom har ögonkontakt.


"Wolves were hunted in both Czarist and Soviet Russia with borzoi by landowners and Cossacks. Covers were drawn by sending mounted men through a wood with a number of dogs of various breeds, including deerhounds, staghounds and Siberian wolfhounds, as well as smaller greyhounds and foxhounds, as they made more noise than borzoi. A beater, holding up to six dogs by leash, would enter a wooded area where wolves would have been previously sighted. Other hunters on horseback would select a place in the open where the wolf or wolves may break. Each hunter held one or two borzois, which would be slipped the moment the wolf takes flight. Once the beater sighted a wolf, he would shout "Loup! Loup! Loup!" and slip the dogs. The idea was to trap the wolf between the pursuing dogs and the hunters on horseback outside the wood.The borzois would pursue the wolf along with the horsemen and yapping curs. Once the wolf was caught by the borzois, the foremost rider would dismount and quickly dispatch the wolf with a knife. Occasionally, wolves are captured alive in order to better train borzoi pups."


Vinthundar som är så milda ....

/t

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar