söndag 4 december 2011

Winter Hound

Soundtrack - Hound of Winter - Mogwai

Nu är det vinter, enligt kalendern i alla fall, men det är inte helt enkelt att hitta snö i år. Bakom ishallen finns en liten snöhög som Bello blivit förtjust i - upp och ner, runt runt, med en väldig fart.  Egentligen är jag gladare i denna typ av vinter än den vi hade i fjol, så jag skall inte klaga



En ny favorit lekplats är ängen med högt torkat gräs, där kurragömma är favoriten. När /E och /A följer med så sprider vi ut oss och hukar i gräset, så får Bello springa runt och leta reda på oss. Tyvärr har jag inte lyckats fånga på bild när Bello reser sig upp på bakbenen för att kunna se över gräset var vi gömmer oss, men  det ser väldigt kul ut, ett par stora öron som studsar upp och ner på ängen




Bello gillar att jaga efter pinnar så vi köpte en kastleksak som vi kan kasta iväg lite längre, en tennisboll på ett snöre. Den var så populär så Bello tuggade i sig den första kvällen utan att vi hann vara ute och testa den ens. Så jag köpte en mera robust version som vi försöker gömma hemma för att ha något kvar när vi går ut ....

Ni ser hur ivirg Bello är just i ögonblicket Sari kastar iväg bollen










Han älskar att jaga efter bollen, men apporteringen fungerar inte 100% - han kommer tillbaka med den ungefär hälften av gångerna. Vi fortsätter med vår klicker träning och klickar och belönar när han kommer fram med den till oss. Whippets lär ju inte vara så värst intresserade av apportering om man läser på webben, så vi får se hur långt vi kommer med detta.

Roligast är det då någon annan vill ha bollen, då älskar han att springa runt med den i munnen.






Hur går det med träningen i övrigt ?

Bello är nu 9 månader, vi har hela tiden låtit honom till största delen gå utan koppel på våra promenader, och det har gått bra. Han är mycket följsam och håller sig inom 10-15 meter från mig. Men, jag märker att om han inte har fått springa av sig så byggs energin upp och han blir mera och mera 'valpig' - studsar runt i kopplet vid möten med andra hundar, vill busa mera inne osv. Men får han komma ut och springa ungefär  varannan/var tredje dag så kan han kontrollera sin energi, märks både inne och ute.

Vi har nu introducerat en visselpipa som jag använder t.ex. i situationen som syns på bilden här under. Två hundar som gick förbi, Bello springer fritt i kanten av fältet bara några meter från de andra hundarna. När jag såg att han började fokusera på hundarna så blåste jag i pipan - han vände direkt fokus på mig, han fick ett kort 'kom' kommando och vet då att han får en belöning om han kommer direkt. Jag använder visselpipan mycket sparsamt - egentligen bara när jag känner att han är för långt borta för att 'kom' skall fungera, och det har fungerat över förväntat varje gång.



/t

1 kommentar:

  1. Såååå synd att vi bor en bit ifrån varandra! De skulle passa utmärkt ihop att få springa som de gjorde i somras! Dylan älskar att springa och bli jagad!

    SvaraRadera