fredag 23 mars 2012

BBQ season


Soundtrack: The fish is swimming slower every year - Raymond & Maria

Då var det dax ....
Jag har väl grillat till och från under vintern men idag var det dags att försöka göra något Gott på grillen.

Jag var sugen på fisk och valde att testa ett recept som jag har kollat på en tid. Grillad lax med ingefära, till det ville jag testa 'spicy shrimps' och en enkel sallad

Är man inte världens bästa kock får man kompensera med bra råvaror så jag gick till Melanders. Jag vet inte om laxen är på något sätt bättre hos dom än någon annanstans, men Melanders har lite bättre koll på vilka Jumbo Shrimps dom säljer - dom hade två i sortimentet, ett som var 'certifierade' på något sätt - bättre än den vanliga rovdriften.... får vi hoppas

Ingredienser till laxen:
3 msk torr sherry
2 msk sojasås
1 msk sesamolja
1 msk färsk riven ingefära
2 msk smör (smält smöret i micron)
färsk riven peppar
citron skivor

Ingredienser till räkorna;
Halv dl risvinäger
saft från halv citron
3 msk olivolja
1 röd peppar (stark)
1 msk zestat citronskal
1 msk röd chili pasta

För laxen:
Blanda sherry, soja, sesamolja, och ingefära. Använda som marinad för laxen, minst 30 min, helst längre

För räkorna:
Skala räkorna, Blanda alla ingredienser, låt marinera i kylskåp minst 30 minuter. 

Inför grillningen:
Har ni termometer, försök få en temp på ca 230 - 250 C, annars - hoppas på det bästa =)
Trä räkorna på grillstickor. Själv föredrar jag relativt långa grillstickor. Det gör att jag kan lämna handtagen utanför grillen och slipper att handskar/pannlappar e.dyl.
Pensla grillgallret med olivolja (lång silikonpensel från mataffären fungerar)
Pensla laxen med smör
Lägg laxen på ca 4 minuter, med smörpenslade sidan ner






Pensla laxen med smör, sen vänd laxen (färskpenslad sidan nedåt)
Lägg samtidigt på räkorna i ett ”kallt” hörn av grillen
Låt laxen ligga ca 4 minuter till (kolla att skinnet enkelt lossnar)
Vänd räkorna några gånger under dessa 4 minuter. Räkor får Absolut inte bli överkokta (=sega)

Sen - servera och njut




Till detta kan man lämpligen välja ett vin som detta:


Imorgon är det lure-coursing träning - Yippie


/t

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar