fredag 27 maj 2011

livet går vidare

Bello är en härlig kille, väldig lyhörd - om man nu kan beskriva en hund med mänskliga egenskaper? I brist på korrekt hundvokabulär så får jag ty mig till adjektiv jag är bekant med.

Nåja, han svarar väl på klicker träningen.

/S berättade att när de var ute på promenad igår kväll så gick han fint flera meter åt gången, när han tyckte att det räckte så tittade han upp på /S, klickade hon och gav belöning så fortsatte han, hann inte /S med så satte han sig ner och tittade anklagande på /S ...

... Who's traning who? ...

Bellos 'personlighet' kommer fram mer och mer - jag tänkte lägga upp några bilder som beskriver honom.


Som alla andra i familjen så är han lite av en dubbelnatur. Han verkar njuta lika mycket av att slappa i hängmattan som av att ge allt i en fotbollsmatch  med /E och /A. Jag är glad att rasdraget (on/off) finns hos honom, det var ju faktiskt en av orsakerna till att vi valde en whippet.


På det stora hela så gillar han mat, men om det erbjuds godsaker (som det blir på fredagar i allafall) då vet han inte vart han skall ta vägen. Vi har redan hittat lite godsaker som verkar funka, kyckling, frikadeller t.ex.

En av mina kompisar, /F, har en whippet från Tapinskis - Isa the Whippet; han gav mig tipset att använda köttbullar som belöning. Så, när vi var borta igårkväll under ett par timmar så gömde vi lite 'mamma scan' i leksaker, paket och toarullar. När vi kom så var allt OK, men men, 'mamma scan' visade sig inte passa alls för Bellos mage...... han fes som ett helt kompani en torsdag i fält. Jag gissar att /F glömde tala om att det var hemmagjorda köttbullar.



 Bello är nästan hela tiden väldigt lugn. Han verkar ha fallit in i vår dagrytm hemma då både /S och jag jobbar hemifrån - inga frispel eller stök, han tar det lugnt tills /E och /A kommer från skolan.Sen tar han igen den tråkiga dan med några timmar intensiv lek och träning.
 


Bello har redan klarat av att vara hemma ensam utan att ställa till nåt, men han föredrar helt klart att få vara med - oberoende av om det händer nåt eller ej. Intressant nog verkar han välja olika personer olika dagar.  Onsdag kväll hann han somna innan jag kom från jobbet, och under torsdagen när jag jobbade hemma låg han bredvid mig hela dagen - steg jag upp följde han efter. Idag har det varit /E för hela slanten.



 Precis som sina lillhussar så har han lite rebell i sig - det är bra, det behövs i den här miljön. När man inte får stjäla storhusses svettiga tofflor (storhusse kan inte fatta att fårulls-tofflor anno 19hundrakallt kan vara intressanta, än mindre fatta att dom är goda), så tar man något annat man inte får ta, typ, smyger in på toan och stjäl toapappersrullen - alltid retar det nån....



Till sist en bild från imorse. Det regnade och det var min tur att ta ut honom där vi 7-snåret. Jag lyckade tråckla på honom koppel, men blicken han gav mig säger allt



- " är du helt sjuk i huvet ?? ut i regn ?? aaaaldrig att du får ut mig - glöm det!! jag kan kissa i kontoret, OK?"

nu kallar familjeförpliktelser både mig och Bello, det är final i Talang ..... alla i soffan, plats.

/t

2 kommentarer:

  1. duktig kille och nog måste du väl T förstå att Bello är en whippet, då går man inte ut vid 7-snåret på morgonen när det regnar :-) då är det bättre att krypa ner under täcket och sova ett tag till.

    SvaraRadera
  2. Haha köttbullar kan trigga en "viss" gas produktion i whippet magar. Vi brukar dela upp köttbullen i väldigt små bitar så det inte blir för mycket. Isa har numera kommit in i trots åldern och när vi kom hem igår stod hon på köksbordet..... Hmm hur var det där med lydnad... /F

    SvaraRadera