torsdag 28 juli 2011

camping risotto

Äntligen semester ...

Vi kom iväg och har stannat till i Oskarshamn på Havslätts Camping. Läget är kanon med badvik och hopptorn. Bara några hundra meter bort ligger Oskarshamns brukshundsklubb med stooooora vackra ängar där Bello, förutom att få springa av sig ordentligt, också tränat följsamhet och att hålla fokus på oss när vi är i närheten av andra hundar. I övrigt är väl campingen i sig ingen höjdare, bara en fungerande dusch på herrsidan, för få nycklar till servicehuset så vi fick bara en nyckel ....



Jag och /E var ute och cyklade och hittade en torgmarknad inne i Oskarshamn som hade färska grönsaker och kantareller (!), så det fick bli en svamprisotto igår kväll. Det är ganska lätt att göra risotto på campingkök -  här kommer mitt recept.



Putsa och riv svamparna i lagom bitar. Finhacka vitlök och mild lök (schalottenlök eller färsk gullök).  Barnarbete tillåtet =)


I en kastrull vid sidan - sjud upp ca 1 liter grönsaksbuljong


Börja med att fräsa svamparna i olja med kryddor, t.ex. timjan och rosmarin. Salta o peppra. Pressa ner saften från en halv citron. När svamparna är klara -häll över i annat kärl.

Fräs löken i olivolja - tyvärr fanns ingen selleri i butiken där jag handlade men det brukar jag inkludera här. När löken är mjuk, lägg till ca 4 dl avorio ris.
Fräs riset tills kanterna på riskornen börjar bli genomskinliga.
Häll därefter på ca 1.5 dl torr vermouth eller torrt vitt vin. Krydda med timjan och rosmarin.
Ös riset med buljongen, lite åt gången. Låt vätskan koka ner innan du öser med mera buljong- forstätt så till riset är lagom mjukt - al dente.


Lägg till svampen och ca 50 g smör och ca 100 g bra ost. Det fanns inte parmigiano reggiano i butiken så det fick bli västerbottenost istället.

Det som behövs är bra kniv, skärbräda, kastrull och en vettig camping grill. Jag använde locket till min Cadac Safari Chef.

Konsistensen skall vara 'rinnig', inte grötaktig - alltså när ni lägger upp på tallriken skall risotton sakta glida ut i kanterna.

Imorgon bär det av till Fårö. Skall försöka hitta lite gårdsbutiker på vägen ....

/t

2 kommentarer:

  1. Hejsan,

    Har kollat lite på bloggen. Hittade er via länken på pellemyra.blogspot.com. Fina bilder på fin hund! =) Kul att läsa om träningen. Just nu har jag själv lite problem med hundmöten men försöker jobba på saken. Ny hundkurs börjar i augusti så det ska nog ta sig.
    Jag har en släkting till Bello, Douglas, som är Bellos mosters sonson, om jag inte tänkt helt fel. Det är ju inte helt lätt att hålla ordning på släktleden. =) Ses kanske på utställningar och liknande framöver.

    Hälsning
    Irene & Douglas

    SvaraRadera
  2. Hej ses vi på söndag? Ställer ut Zooi på Hölö, sen skulle vi ju springa lite i södertälje!
    vore kul om ni kom!

    SvaraRadera