torsdag 19 april 2012

Skinny Love

Soundtrack: Skinny Love - Bon Iver


I told you to be patient
I told you to be fine
And I told you to be balanced
And I told you to be kind

- en ganska passande låt när man försöker träna en 1-årig whippet ??



En rejäl lunchpromenad idag där vi fick träna på koppel, hundmöten och inkallning med visselpipa.

Det gick rätt bra - vi satt vid en parkbänk och när Bello började fokusera på den andra hunden så bröt jag hans koncentration med lite hundgodis, sen satt han kvar, visserligen väldigt nyfiken på den andra hunden, men han försökte inte gå fram i alla fall.




En hel del koppel idag, med helt OK följsamhet - som belöning fick Bello springa fritt i hagen. Jag hade med mig visselpipan. Bilderna ovan på inkallning med visselpipa.

Jag har ju en visselpipa med två signaler, en rak ton och en två-tons signal. Jag har utan någon egentlig tanke använt två-tons signalen under inlärningen i höstas, och idag fungerade inkallning enbart med den signalen - han reagerade inte ens när jag försökte med den raka tonen.

Facinerande, jag trodde att visselsignalen fungerade på Bello som en 'väckarklocka', som får honom att titta mot mig, och att själva inkallningen skedde när jag ropade hans namn, men det verkar som om han associerar två-tons signalen med 'nu får jag en belöning om jag springer till husse'

Vi hittade en söndersliten fotboll som fick bli en leksak idag.



Bello har bra 'jämfota upphopp från stillastående'. Jag skulle gissa att han hoppar uppåt två meter.




 "Whippet-rycket" är svårfångat på bild - det går så fort, men två bilder fick jag i alla fall.




Mumma (Norrtjärns Honeyeater SE UCh och SE LCCh), Bellos mormors mormor har gått bort vid 16 års ålder  http://www.pompecas.se/. Vi hann träffa henne några gånger, en grånad dam med klass. Hoppas Bello får åldras lika länge och med samma elegans.

Hundendylan.bloggspot.se länkade till en läsvärd artikel om aggressivt beteenden och predatoriskt beteenden:  http://fortezza.doggyblogg.se/82333/Predatoriskt-beteende/


/t

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar